Sunday, May 30, 2010

Jangan Pandang Ringan Jenayah Siber

Jangan memandang ringan terhadap kegiatan jenayah siber kerana mendapati teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) menerusi internet dan jalur lebar mempunyai elemen atau unsur bahaya yang perlu ditangani.

Walaupun protokol internet antarabangsa yang didokong kumpulan tertentu menegaskan agar internet jangan disekat, dibimbing atau ditapis, jenayah siber bukanlah perkara yang boleh dipandang ringan.

Isu jenayah siber mungkin belum lagi penting kepada negara tertentu yang masih dalam peringkat menyelaraskan khidmat internet dan jalur lebar di negara masing-masing tetapi bagi Malaysia soal-soal seperti penipuan, hasutan dan keselamatan perlu dihadapi sebagai cabaran nasional.

Kita kena fikir, ICT melalui internet, jalur lebar ini mempunyai beberapa elemen atau unsur bahaya, yakni sekurang-kurangnya kita kena berhadapan untuk membuang dan membasmi perjudian, pornografi kanak-kanak dan perkara yang menyalahi undang-undang hasutan termasuk keselamatan negara.

Penggunaan perbankan internet dewasa kini banyak berkembang di negara kita dan perkara ini adalah satu perkembangan yang positif dikalangan masayrakat Malaysia yang semakin celik IT dan menmanfaatkannya dalam kehidupan harian, namun sejauh manakah selamatnya penggunaan perbankan internet ini. Saya tinggalkan anda semua untuk renung-renungkan dan fikir-fikirkan perkara ini..wassalam...

p/s : saya pun bayar bil api/air/astro guna internet banking jugak..mudah rasanya..

1 comment:

akuvision said...

jenayah siber memang berbahaya bro

Kedudukan Liga Super / Liga Premier Malaysia 2012

Maklumat anda :

IP