Thursday, August 26, 2010

Bila Jalur Gemilang Dipijak Dan Dibakar!!!

Ape Perasaan Dia Kalau Kita Pulak Bakar Bendera Dia?


Post kali ini Garuda agak emosi sedikit maklumlah dengan apa yang telah berlaku di Indonesia yang amat menyentap perasaan seluruh rakyat Malaysia apabila Jalur Gemilang yang menjadi tunggak kebanggaan dan identiti masyarakat negara ini dipijak-pijak malah dibakar oleh mereka yang tidak bertamadun dan berfikiran kebinatangan.

Simbolik perbuatan mereka itu seperti membakar jiwa dan hati seluruh rakyat Malaysia yang sentiasa menyanjung tinggi bendera kebanggaan kita ini. Peristiwa ini pula kebetulan berlaku hampir dengan hari bersejarah kemerdekaan kita yang bakal disambut beberapa hari lagi.

Dari apa yang Garuda tahu, Jalur Gemilang tersebut dibakar kerana Malaysia kononnya sudah mencuri kebudayaan mereka bilamana tarian pendet yang kononnya kepunyaan Indonesia diselitkan dalam promo Enigmatik Malaysia. Selain itu, mereka juga mengatakan yang protes tersebut dilakukan akibat sikap Malaysia yang dinilai terus melecehkan bangsa Indonesia.

Walau apa pun alasan mereka, perbuatan membakar bendera saling tak tumpah seperti situasi satu ketika dunia memprotes tindakan Israel dengan membakar bendera Israel. Sedih bila kali ini kita sendiri dapat saksikan di kaca-kaca TV Jalur Gemilang pula mengalami nasib yang serupa. Memang tidak pernah Garuda bayangkan perkara ini boleh berlaku.

Sebagai Anggota Keselamatan Negara, Garuda memang diajar menyanjung tinggi panji-panji negara, sekiranya rebah panji-panji ini maka rebahlah kedaulatan negara. Oleh sebab itu yang kejadian sebegini memang tidak dapat diterima terutama kepada warga keselamatan negara.

Moga jalan pintas segera dicapai bagi memulihkan semula imej negara dan Jalur Gemilang khususnya dimata dunia.






SPG : Belajarlah bersyukur, sebab ramai orang mereka cari rezeki kat negara ni...

46 comments:

Mr Noble said...

kibarkan Jalur Gemilang anda! :D

Jericho said...

Sakitnya hati dorang buat macam tu.

sop said...

buat baik berpada-pada, buat jahat jgn sekali..huhuh

fiezah91 said...

dia org tu x reti diuntung btl..panas je bila tgk mcm tu.. haisss..dah la cr mkn kat negara kita

♥-- emieysandra --♥ said...

panas tOl ngan berita ni,
jadi rimas & xsuke ngan indonesian ni,
dah la kat melaka central ni, diorg yg ramai..

caliph shuriken said...

kita baik sgt layan 'jiran2' kita ni.. diorg x pnah nk trima kita baik2.. so hati2 laa ek...

H Y D E said...

indon ni memang..patot la negaranya teruk..mentaliti rakyatnya dah mcm ni kan..xboleh pkai & cetek

akuvision said...

rakyat indonesia tidak suka digelar indon, kerana mereka adalah orang melayu juga seperti kebanyakan kita. Tapi perbuatan mereka membakar bendera tidak boleh dimaafkan lagi - lagi kita bakal menyambut ulang tahun kemerdekaan ke - 53 hujung bulan ini

akuvision said...

sedangkan bukan orang malaysia yang buat promo untuk enigmatik tu~

akuzle said...

moh tempek taik balik kt muka depa tuh sme....

ASSILA. said...

ape pasaan kalau kte bakar bendera dorg? haishh

Cikgu Nurin said...

kita lembut sangat...di sekolah ada ajar anak anak indon ni...ada yang mak bapak bengkeng semacam..yang hairannya mengapalah kerajaan wartakan yang anak-anak indon ni,adalah warganegara malaysia,walau mak bapak indon totok...mereka dapat semua kemudahan macam anak anak kita...

mimiekucayang said...

sakit pulak hati kite wak...

Anonymous said...

they will never learn..mentaliti kelas 3..

AiN Z said...

indonesia ngak taw di untung!! hahaha

Dark Half said...

biar mereka saja yg cetek akal, kita x secetek dorg nak bakar2 bendera indonesia

kak cabai said...

salam, depa memang camtu, bila masa depa kena tsunami dulu m'sia yang pertama p tolong depa ada gempa bumi pun m'sia juga sampai dulu p dok tolong depa. Tapi bila ada kes sikit dasyatnya depa dok ganyang m'sia... tak pa... Tuhan tahu apa nak buat....

Sue.N said...

jahatnya !
satu penghinaan.

Takpe Malaysia boleh.

Love is Life said...

my dad is keturunan indonesia...tp dy cintakan malaysia..sbb lahir kat malaysia...me too,i'm proud to be Malaysian...org indon yg over sgt bakar,baling najis bendera Malaysia tu..akan dilaknat kelak...amin...

nas said...

sedih sgt ngan mereka..
tek sedar ke kawan2 mereka yang sanggup mencari rezeki jauh2 kt malaysia...
huhu

jom bace entri terbaru nas klik:

maksiat masih berluasa di bulan puasa!

belalang hijau said...

kali nih harap kerajaan bertegas dgn mereka...
sudah beberapa kali mereka mengguris hati kita rakyat malaysia...

Ustaz Love said...

sama2 kita doakan agar kerajaan terbuka hati nak amik tenaga buruh dari kemboja dan menamatkan permit pekerjaan warga indonesia di sini.. perangai pun dah serupa belanda (kan belanda yg jajah negara indonesia).. mcm belanda dapat tanah.. sesuai sangat perumpamaan tu ;)

Zairie Husin said...

len kali x payah tolong dorang nie...

amira said...

huh.. malas ahh.. buat itu salah//buat ini slah.. ingat diorang bagus ke???

d_tieah said...

Ank sape la tu..
Haish..

amira zakiah said...

ishhhh...dasyat btl dorg nie.berusaha keras x nak...!

ShazlinaSaad said...

sgt sedih maruah negara dibakar..huuh

rafi said...

Syukur kerana rakyat Malaysia bermentaliti kelas dunia ..... tak mudah melatah..... tapi ingat... jangan sampai MELAMPAU..... Rakyat Malaysia juga punya harga diri...

ozzy said...

selam..
Begitulah sikap mrk atas dasar kita yg terlalu berlembut..brp ramai rakyat mrk yg mencari rezeki disini..apa teruk sgtkah isu tarian pendet tu??..kata serumpun & seagama..nanti kalau kita balas kita pulak dituduh mcm2.

aku_gayahspears said...

ish3..suda hilang kewarasan akal fikiran toi dorang nih...

diraja22 said...

sama2 jg kedaulatan negara kita yg berdaulat ini..

Anonymous said...

merah putih terus lah kau berkibar diujung tiang tertinggi di indonesia ku ini :D

zaitun @ kak tun said...

sepatutnya mereka bersyukur dengan nikmat yang mereka dapat di negara kita yg tercinta...biar Allah SWT shj yang membalasnya...

amirpo. said...

peace!

Mah@mahu said...

Kita perlua ada tindakan tegas sikit kat dia org ni...

YOUsoF said...

orang yang tak pandai gunekan akal cam doirang la tu... ;|

cikCOKLET:) said...

sedih bila jalur gemilang kesayangn kita..orng wat cmtue kan! hu hu hu. :(

Along Arman said...

bila la nak berdamai nie.. asyik bermusuh jer.. tatau la apa yg dorang sakit hati sgt ngan malaysia..

MamaYatie said...

ikutkan hati nak jer halau semua..tp kita org yg cerdik tak wat perangai tak cerdik supe itu

Nur Misnan said...

salam..
manusia sebegini kurang berfikir..
terlalu banyak bertindak menggunakan perasaan tanpa
lebih pd akal..

sedih bila jalur gemilang di pijak dan dibakar =(

Black_roses92 said...

dah tak tau nak kata apa dah.. huhu

kumpulan artikel said...

tak usah la post artikel2 macam ini. sesama bangsa melayu harus bersatu. kalo cari sapa yang salah g bakal da habisnya, kita blogger buat artikel pemersatu aja, bukan malah pemisah. g da orang yang suka negaranya dilecehkan

bloggerman said...

kepada indon yg bakar tu.aku sumpah jadi cicak

Ratu Sulaman said...

mane dorang dpt bendere kite ek...
indon memang x sadar di untung, cari rezeki kat negare kite, bawak lari anak-anak gadis kite, pastu bley plak dibakar..

budakmengong said...

dasat gle..dh menenpek dtg keje kt negara owg.dh tuh maen bakar2 plak bendera mlysia,tme tsunama dlu tuh spe tlg ekh?,mlysia ugk,klw mlysia xdew mmg kau kebulur la kt negara kau woi org indon..
*oppss,emosi plak..sowy garuda.hehe

tiem pug said...

malaysia selalu benar indonesia selalu salah? Apakah otak kalian selalu di ajak berfikir seperti itu?

Kedudukan Liga Super / Liga Premier Malaysia 2012

Maklumat anda :

IP