Friday, August 24, 2012

Awas Barangan Dari Buatan Kulit Babi

Sekarang ini terdapat pelbagai jenis barangan kulit seperti kasut, beg tangan dan sebagainya yang diperbuat daripada kulit babi. Biasanya barangan daripada kulit babi ini tidak semahal barangan yang diperbuat dari kulit binatang lain. Barangan kulit babi ini terdapat di mana-mana seperti di kompleks beli-belah atau barangan bundle yang diimport dari negara-negara lain seperti China, Filipina, Jepun, Korea mahu pun USA.


Selaku umat Islam, kita sewajarnya lebih peka dan berhati-hati dalam membeli sesuatu barangan kulit terutama kasut dan beg tangan. Berikut adalah cara untuk mengenal pasti sesuatu barangan itu diperbuat daripada kulit babi:


1. Tengok dan perhatikan betul-betul struktur kulit yang digunakan. Oleh sebab struktur kulit babi adalah sangat berbeza dengan kulit binatang lain, maka ia sangat mudah untuk dikenalpasti. Struktur kulit babi ini amat jelas dan biasanya kita akan mendapati 3 TITIK DALAM SATU TOMPOKAN TITIK-TITIK membentuk segitiga. Cuba belek dan perhatikan dengan terperinci, kalau ada 3 titik bertompok-tompok pada kulit tu, maka MEMANG SAH, itu adalah kulit babi. Jadi, anda seharusnya lebih berhati-hati apabila membeli barangan kulit terutama kasut dan beg tangan. Walaupun harganya mungkin lebih murah dari barangan kulit lain, tapi janganlah sekali-kali tertipu. 3 titik tompokan itu adalah seperti gambar di atas adalah petandanya.

2. Harga barangan kulit babi ini biasanya lebih murah berbanding dengan barangan dibuat daripada kulit binatang lain.

3. Biasanya kulit babi ini digunakan pada lapisan dalam sesuatu produk. Contohnya kalau kasut, kulit babi biasanya diletakkan pada bahagian dalam kasut tersebut sebab struktur kulit babi ini agak lembut.

4. Kulit babi ini paling banyak digunakan dalam pembuatan kasut untuk kanak-kanak perempuan dan kasut perempuan dewasa pun banyak juga. Lagi satu, kulit babi juga banyak digunakan untuk membuat sandal untuk lelaki.

Bagaimana dengan anda? Adakah pernah anda terbeli barangan buatan daripada kulit babi ini seperti kasut, beg tangan, tali pinggang dan seumpamanya? Diharap kita lebih berhati-hati di masa akan datang. InsyaAllah, dengan izinnya, semoga kita sentiasa dilindungiNya.

16 comments:

Nur Syalillah Kamrudin said...

berhati2 juga dengan berus cat..sebab saya ada terbeli berus yang diperbuat daripada bulu babi..alhamdulillah Allah gerakkan hati saya untuk check sebelum mengecat..kalau tak, terpaksalah menyamak satu rumah..huhuhu..

JaNnaH said...

info yang berguna... baru tau kulit babi cam tu... huhhhh

sedutzone said...

trimas bro atas kongsian infonya.. yieehaaa....

.::: Princess MOMOY :::. said...

memang tahu hal ni
dan memang belek2 dulu b4 beli

babycomel said...

perkongsian ilmu yg baik.. xpernah tau pun pasal kulit babi ni. alhamdulillah sbb xpenah tergerak hati nk beli brangan kulit ni

sUke-sUki :D said...

thankz 4 the info yarr =)

shameel Iskandar said...

Terima kasih sahabatku atas info ini. ia amat berguna utk kita lebih berhati2.

Cik Yaya said...

lame da taw psl tnda segitiga tu..tp ni bru 1st time tgok..thnks share..^_^ kene ati2 lepas ni

farah amirah said...

nice entry :) smuaa kene ambik tahuuu

Deary Ainn said...

really nice info :) kenalah belek lme2 nnti nie bli brang heheh

tirahzairi said...

penah jgk terbaca pasal nie...huhu

elyna mirsada said...

gud info..pah ni aku kna beli kanta pembesar..hehe

caliph shuriken said...

klau terpakai kasut ada 3 titik cmni.. tiba2 rasa alah mcm gatal2 kt kaki better check lapisan dalamnya...

9n0L4 said...

dh lame dibincgkn mende ni kan. hrp tersebar luas.

Intan Norhaida said...

sekarang hampir semua produk ade aje keraguannye.....risau bile memikirkannye

Nadia Elena said...

fuhhh baru tahu..thanks!

Kedudukan Liga Super / Liga Premier Malaysia 2012

Maklumat anda :

IP