Wednesday, August 1, 2012

Cara Zalim Kanak-kanak China Dilatih Untuk Jadi Atlet Emas

Video: Cara Zalim Kanak-kanak China Dilatih Untuk Jadi Atlet Emas 

Mahukan kita di Malaysia buat seperti ini? Itulah persoalan yang terlintas di pemikiran rimau. Tidak dalam 100 tahun rasanya. Biarlah kita duk cipta lagu bagi naik semangat, walaupun kaedah itu 110 peratus pasti gagal mendapatkan pingat.

Namun, di China, kaedah zalim digunakan untuk memastikan negara itu melahirkan atlet bertaraf dunia.
Dipukul, diherdik, dimaki umpama binatang. Akhirnya mereka menang emas di olimpik, namun apakah pendekatan itu wajar?Jika inilah pendekatan dalam semua acara sukan, maka tidak hairanlah China menang dalam pelbagai acara di Olimpik yang setakat hari ke-4, masih menjuarai punggutan pingat di Olimpik London.


Kepercayaan di negara China ialah, kanak-kanak perlu melalui kesusahan untuk berjaya. Ibubapa memilih untuk membiarkan sekolah melayan anak mereka secara kasar, asalkan mereka berjaya dan akhirnya membawa keluarga keluar dari kemiskinan dan mendapat sanjungan masyarakat.

SPR : Andalah hakim…apa pandangan anda? Adakah ini latihan yang boleh diterima atau ini adalah penderaan kanak-kanak?

14 comments:

Syalyn Asmira said...

err, kejam nye :(

buatbest said...

arghhh!! jgn dera aku... (budak kecik tu ckp) hoho

piko pink said...

done follo....

babycomel said...

tak sanggup nk tengok lama2.. gile wei buat budak2 camtu. ni kerahan tenaga namanya.. sbb tu china kalau bab kemanusiaan memang paling teruk

I love Sleep said...

bg mentaliti kite sbgai rkyat malaysia, kita x didedahkn dgn pkara2 yg kejam bgini..sbb tu bg kita mereka x patut buat macam tu.. mmg ksian bila lihat.. rasa mcm mlampau.. mcm kata pepatah, melentur buluh biar dr rebungnya.. ms kecik sng nk flexible kn bdn.. kalau da bsr bru nk buat, kputusnnya xkn sme.. knak2 rkyat mlaysia tlalu dmanja dn ada yg xpernh rs macam mana ssh.. jd mereka xkn mghargai ksnangn tu

caliph shuriken said...

cara training diorg mmg cmtu.. mmg nmpak kjam tp itu pilihan diorg...

I love Sleep said...

tlh d tag disini http://jalanjatuhdanbangun.blogspot.com/2012/08/segmen-lokman-saya-blogger-dari.html

Fatin Syafiqa Anuar said...

uih macam kejam je.

Aida Omar said...

bagi aida lah.. tak patut buat anak2 kecik macam nie, menang pun tapi dalaman menderita.. haiyaa! boleh jadi ganas bila dewasa nanti.

Norgadis Labuan said...

siannya budak2 tu..

trah zain said...

a kind of child abuse la tu kan? apa punya orang la, kejam betul!!!

AfraaAinAhdia said...

xde akal..

Sop Nama Saya said...

mungkin masa kecil rasa kena dera tp bila dapat mas sekarang?
macam keluarga sidek rasanya teruk juga masa kecil dorang.. kena training teruk2.. akhirnya mereka yg mengharumkan nama negara

Mia Meymi said...

kejamnye..klau nk bjaya skalipun jgnla smpai camtu skali..

Kedudukan Liga Super / Liga Premier Malaysia 2012

Maklumat anda :

IP