Thursday, July 29, 2010

Fail Sulit Osama Terbongkar?

Osama Bin Laden (Versi Penyamaran)

Beberapa fail sulit tentera Amerika Syarikat (AS) mengenai perang di Afghanistan yang disiarkan di laman web WikiLeaks mendedahkan maklumat bahawa Ketua Al-Qaeda, Osama Bin Laden pernah bermesyuarat di beberapa buah kampung di antara Pakistan dan Afghanistan pada 2006.

Maklumat itu sekali gus bertentangan dengan kenyataan terbuka Agensi Perisikan Pusat (CIA) yang menegaskan tidak tahu lokasi persembunyian Osama.

Maklumat mengenai Osama itu merupakan antara 91,000 catatan tentera AS yang disiarkan di laman web WikiLeaks di Internet.

Jika pendedahan WikiLeaks itu benar, ia membayangkan Pengarah CIA, Leon Panetta mungkin berbohong apabila beliau menyatakan pada bulan lepas bahawa pihaknya tidak mempunyai sebarang petunjuk kukuh mengenai lokasi persembunyian Osama sejak awal tahun 2000.

Berdasarkan maklumat WikiLeaks itu, Osama kerap menghadiri mesyuarat di beberapa buah kampung di sempadan di antara Pakistan dan Afghanistan pada 2006.

"Dilaporkan, satu pertemuan peringkat tinggi diadakan dengan enam pengebom berani mati diberikan arahan untuk satu operasi di utara Afghanistan. Mesyuarat peringkat tinggi ini diadakan sekali pada setiap bulan," kata laporan Pasukan Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF) yang disiarkan di laman tersebut.

Menurut akhbar Britain, Guardian yang memperoleh dokumen ISAF tersebut menyatakan:

"Empat orang yang hadir pada mesyuarat berkenaan ialah Ketua Taliban, Mullah Omar, Osama Bin Laden, Mullah Dadullah dan Mullah Baradar.'

Dokumen perang ISAF turut menunjukkan Osama mendalangi satu komplot untuk meracuni pasukan ISAF dengan memasukkan sejenis serbuk ke dalam makanan dan minuman askar-askar asing semasa mereka melintasi beberapa buah perkampungan.

Akhbar itu melaporkan seorang askar AS, Bradley Manning, 22, mungkin bertanggungjawab berhubung kebocoran banyak dokumen tentera yang mendedahkan pelbagai maklumat ngeri mengenai perang di Afghanistan dan kematian orang awam.

Menurut seorang penggodam komputer, Adrian Lemo, askar perisikan itu bertanggungjawab membocorkan fail-fail rahsia itu.

Katanya, sebelum ini, Manning dengan bangganya mengakui bahawa dia memuat turun beratus-ratus ribu dokumen sulit tentera AS.

Askar berkenaan tiba-tiba menghubungi Lamo dan mendakwa dia menyalin banyak fail tentera AS ke dalam beberapa cakera padat (CD) dan bersedia untuk diserahkan kepada pihak WikiLeaks.

Manning telah didakwa pada awal bulan ini kerana membocorkan maklumat berhubung rakaman video kokpit sebuah helikopter tentera.

Rakaman tersebut menunjukkan askar-askar AS ketawa semasa mereka menembak mati orang awam Afghanistan di Iraq dan dua wartawan dalam satu pertempuran di Baghdad pada 2007. Manning ditangkap di Iraq tempat dia bertugas.

Dia dipercayai dikurung di sebuah penjara tentera setelah dihantar ke Kuwait. Askar berkenaan akan dibicarakan di mahkamah tentera dan berdepan hukuman berat jika dia didapati bersalah.

Lamo percaya Manning tidak bekerja bersendirian.

Menurutnya, askar AS itu tidak memiliki kepakaran teknologi untuk melakukan kerja-kerja untuk membocorkan dokumen sulit tersebut.

Maklumat itu itu turut mendedahkan bahawa Taliban berjaya menembak jatuh helikopter Chinook di Afghanistan.

SPG : Selamatkah lagi ke Osama Nie??Kat mane dia sekarang?

4 comments:

Kiko Berdendang said...

Bukan sebarangan orang osama nih, bukan macam obama sekutu israel tak guna tuh...opah lagi tak leh bawak barang..huhuhu

akuvision said...

osama ni kan dilatih oleh amerika jugak dulu kalau tak silap la. hidup osama bin laden

p/s:- bro, buang word verification ni

Nur Fannun said...

ada yg kata osama ni obama..mna betul entah..tp mjoriti kata bks agen CIA..

MALAYSIAN FRIDAY

Hak said...

SAatu info yang segar... kalau diizinkan saya nak copy....

Email saya jika setuju...paducekap67@gmail.com

Kedudukan Liga Super / Liga Premier Malaysia 2012

Maklumat anda :

IP