Thursday, November 10, 2011

Anak Chef Wan – Chef Riz Kelentong Resume?


Anak Chef Wan, Mohd Nadzri Redzuawan atau lebih dikenali sebagai Chef Riz didakwa telah mengubah kelayakan dirinya dalam resume. Beliau merupakan salah seorang juri untuk program MasterChef edisi Malaysia yang bermula 22 Oktober yang lalu.

The Malaysian Insider semalam membongkar fakta yang meragukan dalam profile Chef Riz yang dipaparkan di laman web rasmi MasterChef Malaysia — dua fakta yang dilihat memiliki tahap auta melampau ialah;

FAKTA #1 – Chef Riz mendakwa pernah bekerja sebagai Ketua Chef di restoran paling popular dunia milik Mario Batali, Babbo di kota New York ketika beliau baru berumur 22 tahun.

KANTOI #1 – Pengarah komunikasi Mario Batali, Pamela Lewy mengesahkan dalam balasan melalui e-mail yang mereka tidak pernah mempunyai Ketua Chef bernama Mohd Nadzri Redzuawan.

Namun, Chef Riz yang dihubungi kembali untuk mendapatkan kenyataan menegaskan yang beliau pernah bertugas sebagai Ketua Chef di sana selama setahun — Januari 2005 sehingga Disember 2005.

FAKTA #2 – Chef Riz turut mendakwa beliau pernah bertugas sebagai sous chef (orang kedua terkuat dalam sistem dapur) di Le Bernardin, restoran mewah milik Eric Ripert.

KANTOI #2 – Wakil Le Bernardin, Helen Medvedovsky membalas pertanyaan dengan memberitahu bahawa mereka tidak pernah mempunyai pekerja dengan nama seperti yang didakwa dalam profile MasterChef Malaysia.

Namun, anehnya kini, profile Chef Riz telah berubah dan hanya menyebut beliau pernah menjadi pelatih di kedua dua buah restoran mewah tersebut. Nampaknya Chef Wan yang sebelum ini begitu garang mengkritik majlis resepsi perkahwinan Norman Hakim dan Memey bakal berdepan kritikan hebat pihak pula kali ini. Walaupun anak dia yang didakwa mengubah resume, tetapi sebagai seorang chef selebriti yang agak laser sound orang, peluang seperti ini pasti akan digunakan sepenuhnya oleh orang-orang yang menyimpan rasa tidak puas hati terhadapnya.

Mesti keluar ayat-ayat menegur orang pandai, anak sendiri tak mahu nasihat apa-apa.

Pandai-pandailah nak jawab kan….. Sementara itu, berita terkini ialah Chef Riz telah memohon maaf kerana terover meletakkan kelayakan dirinya. Dalam erti kata lain, memang telah berlaku penipuan. Permohonaan maaf dibuat melalui saluran Astro Ria yang menyiarkan program MasterChef Malaysia.

Astro bagaimanapun telah cuci tangan awal-awal dengan menafikan pihak itu bertanggungjawab ‘memperhebatkan’ kandungan resume Chef Riz. Status resumenya juga telah berubah daripada ketua chef kepada pelatih pula. Chef Riz adalah juri yang paling muda daripada barisan lima juri yang dilantik dalam program berkenaan.

8 comments:

mikeyvio said...

gigih la nk tpu cra ni..haih.

ASSOYFINGER67 said...

Allah maha adil!

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

mcm2 la .

Ezad Skytech said...

tak tahu la mana satu nak dipercaya...

Unknown said...

alehai... benda macam ni pun nak tipu? bajet2 jek... -.-

Unknown said...

huhu..bapa dia bagi pecah lubang....

caliph shuriken said...

ntah laa, huh...

cunndaa said...

huhuhuu.... jgn selalu meludah kelangit nanti terkena muka sendiri

Kedudukan Liga Super / Liga Premier Malaysia 2012

Maklumat anda :

IP