Thursday, December 22, 2011

Gempar!!! Kelahiran Bayi Berkepala 2 Di Brazil

Bayi Berkepala Dua, Emanoel dan Jesus

Bayi berkepala dua yang berkongsi jantung, paru-paru dan hati yang dilahirkan di Brazil, kini dilaporkan sihat. Bayi berkenaan diberi nama Emanoel dan Jesus oleh ibunya, Maria de Nazare. Mereka yang mempunyai dua otak itu dilahirkan melalui pembedahan. Menurut pengarah hospital Santa Casa, Neila Dahas, pihaknya mencadangkan kaedah pembedahan selepas imbasan yang dilakukan mengesan kandungan itu adalah kembar namun mempunyai dua kepala.

Ia juga bagi menyelamatkan nyawa ibu dan bayi berkenaan. Di sebalik masalah yang dihadapi terutama kelengkapan yang kurang di hospital ini, mereka berjaya menyelamatkan ibu dan bayi tersebut. Ini merupakan satu kejutan besar apabila mendapati bayi berkenaan dilahirkan sihat. Kelahiran bayi kembas siam sering berlaku namun kelahiran melibatkan bayi yang mempunyai dua kepala amat jarang berlaku di dunia.

Ia merupakan kelahiran kedua seumpama ini di Brazil, namun dalam kes pertama, bayi tersebut meninggal dunia selepas satu kepala mengalami kekurangan oksigen apabila satu lagi kepala meninggal dunia. Dalam sesetengah kes, apabila bayi mempunyai kepala, otak di salah satu kepala akan mengalami proses perkembangan yang perlahan bagi menyelamatkan nyawa bayi berkenaan. Namun dalam kes ini, Emanoel dan Jesus mempunyai dua otak, sekali gus menyukarkan doktor untuk membuat keputusan sama ada akan membuang kepala itu atau tidak.

Menurut beliau jika kedua-dua kepala bayi itu mempunyai otak, bagaimana hendak memilih kepala mana yang akan dibuang. Mereka tidak mempertimbangkan untuk melakukan pembedahan dan pada masa dan memilih untuk melihat perkembangan serta pertumbuhan bayi itu terlebih dahulu. Sekurang-kurangnya 14 kes yang sama berlaku dalam kelahiran bagi tempoh 200 tahun.

5 comments:

Unknown said...

Nauzubillah..sedih nyer tengok...

Unknown said...

ada hikmah di sebalik ciptaan Allah

Amirah said...

da tengok tadi buletin 1.30 tv3. kuasa Allah kan.. harap mereka dapat yg terbaik. :)

Unknown said...

boleh diselamatkan?

Cikrosecute said...

Kesiannya tengok bayi tue....Itu semua kuasa Allah...

Kedudukan Liga Super / Liga Premier Malaysia 2012

Maklumat anda :

IP