Sunday, August 5, 2012

Perlawanan Akhir Badminton Perseorangan Lelaki Olimpik 2012 London


Pertembungan ulangan sukan Olimpik 2008 terjadi lagi apabila pertemuan dua seteru utama lagenda badminton abad ini Lin Dan dengan pemain kesayangan kita Datuk Lee Chong Wei bakal berentap sesama sendiri bagi merebut mahkota kemasyhuran pingat emas olimpik 2012 London.

Datuk Lee Chong Wei yang dilihat menjadi harap tunggal Malaysia yang satu-satunya atlet yang berentap untuk penentuan pingat emas di London berpeluang cerah untuk menamatkan kemarau pingat emas Olimpik yang tidak pernah dimenangi oleh mana-mana atlet Malaysia. Jika ini berjaya direalisasikan oleh Datuk Lee Chong Wei, maka beliau bakal menempa sejarah ulung negara dan pasti akan menjadi lagenda sukan negara sepanjang zaman.

Pun begitu bertemu Lin Dan yang menjadi tembok China terakhir yang perlu dirobohkan Datuk Lee Chong Wei bukanlah satu tugas mudah. Ini jelas apabila Datuk Lee Chong Wei tewas mudah pada aksi final Olimpik Beijing 2008. Apa pun, fokus yang tinggi dan corak permainan yang sama sekali jauh berbeza sewaktu menundukkan seteru dari tembok China pada separuh akhir Cheng Long menunjukkan betapa Datuk Lee Chong Wei tampil pada kali ini dengan momentum yang luar biasa yang perlukan dijawap oleh Lin Dan.

Moga Datuk Lee Chong Wei berjaya membutirkan pingat emas pertama negara malam ini dan ayuh sama-sama kita rakyat Malaysia berdiri teguh dibelakang beliau agar kali ini lagu Negaraku berkumandang buat julung kalinya dipentas Olimpik.

SPR : Ramalan Rimau Keputusan Badminton Final Olimpik London 2012 --> DLCW beat LD

4 comments:

Unknown said...

harap2 malaysia & datuk LCW menang malam nie... aminn...

Riswin Zahari said...

Go.Go.Go Datuk Lee Chong Wei! =D

Buatbest said...

dapat emas pon jadilah~ tahniah..!!

zan said...

baru lepas saksikan perlawanan akhir.
Malaysia dpt pingat perak.

Kedudukan Liga Super / Liga Premier Malaysia 2012

Maklumat anda :

IP