Saturday, July 3, 2010

HoLLanD HaNtAR BRaziL PuLAnG


Para pemain pasukan Belanda meraikan gol kedua mereka untuk menang 2-1 keatas Brazil dalam perlawanan suku akhir Piala Dunia 2010 di Stadium Nelson Mandela Bay, Port Elizabeth.

Belanda melakar kejutan dengan menumbangkan Brazil 2-1 di Stadium Nelson Mandela dalam pertemuan suku akhir yang cukup mendebarkan.


Skuad Oranje mempamerkan kebangkitan pada separuh masa kedua sekalipun ketinggalan 1-0 sebelum itu tetapi dua situasi bola mati memastikan Belanda mara ke pusingan separuh akhir.

Wesley Sneijder menjadi wira pasukannya kerana dua gol Belanda berpunca daripadanya.

Brazil jelas mendominasi permainan sejak wisel mula ditiupkan dan pada minit ke-8, Belanda mula berasa bahang penangan Samba tetapi mujur gol Robinho dibatalkan kerana Dani Alves terlebih dahulu dikesan ofsaid. Tetapi juara lima kali itu hanya memerlukan tempoh dua minit seterusnya untuk menghukum kealpaan benteng pertahanan Belanda.

Gol Brazil itu hasil daripada lorongan cantik Felipe Melo yang berjaya dipotong Robinho untuk menewaskan Maarten Stekelenburg buat kali kedua dan kali ini pengadil mengesahkannya.

Pada minit ke-30, Robino mempamerkan kualiti Samba sebenar dengan lenggoknya yang berjaya membuatkan pertahanan lawan kelam-kabut.

Melo menjadi tumpuan utama apabila gagal menganggak bola percuma yang diangkat Sneijder apabila tandukannya menuju ke gawang sendiri pada minit ke-53.

Ketika perlawanan terikat, Belanda bertambah semangat manakala Arjen Robben membuktikan mengapa pasukan Eropah itu begitu menagih khidmatnya. Pemain Brazil terpaksa melakukan kekasaran untuk menyekatnya dan tidak hairanlah mengapa Dunga terpaksa mengeluarkan bek kiri Michel Bastos.

Sneijder sekali lagi memainkan peranannya, dengan menjadikan kedudukan 2-1 apabila pemain tengah Inter Milan itu menanduk masuk gol sepakan penjuru.


Tetapi apa yang ditakuti Dunga akhirnya terjadi juga apabila pengadil perlawanan, Yuichi Nishimura mengesan Felipe Melo memijak Robben. Akibatnya Melo dibuang pada pada minit-73.

Segalanya sepatutnya bertambah mudah buat Belanda, tetapi sikap Dirk Kuyt dan Klas Jan Hunterlaar yang berlengah-lengah berdepan gol terbuka menafikan gol lebih banyak untuk Belanda memalukan Brazil.

p/s : yes!!! Team aku layak ke semi final...sape yang tak caya...huhuhu...

4 comments:

akuvision said...

bagus, aku memang dah agak dah. wah dah ada wawwii!!!

RastaMat said...

Yeahh!!!...
Menang2...
Aku suke!!!!

Rimau Sakti said...

bagus...final Argentina vs Holland....

RastaMat said...

Sokong tuan paskal..
Argentina vs Holland...

Kedudukan Liga Super / Liga Premier Malaysia 2012

Maklumat anda :

IP