Saturday, October 16, 2010

Kandungan Bajet 2011 : RM 500 untuk kakitangan Awam

Selesai pembentangan bajet 2011 oleh Perdana Menteri kita. Ramai dikalangan kita yang memperkatakan isu bajet 2011 yang disifatkan sebagai memperkasakan rakyat dan ekonomi negara. Berikut adalah kandungan pembentangan bajet 2011 yang diumumkan PM kita :


* Bantuan Khas Kewangan Penjawat awam RM500 untuk Gred 54 ke bawah.

* PTK (Penilaian Tahap Kecekapan) dimansuhkan menjelang Jun 2011 digantikan dengan sistem penilaian yang lebih sesuai.

* Kadar Bantuan Mengurus Jenazah kakitangan awam dinaikkan dari RM1000 ke RM3000.

* Menaikkan had kelayakan maksimum pinjaman perumahan kepada RM450,000 berbanding RM360,000 sebelumnya kepada penjawat awam.

* Perkhidmatan Pegawai Khidmat Singkat (PKS) yang akan tamat perkhidmatan pada 31 Disember ini juga akan disambung untuk tempoh setahun lagi dengan kementerian dan agensi tidak dibenar untuk menambah bilangan PKS baru.

* Pembinaan projek pembangunan bercampur termasuk kediaman mampu milik bernilai RM10 bilion di Sungai Buloh yang dijangka siap pada 2025.

* Pembangunan Zon Akuakultur Bersepadu di Pitas, Sungai Telaga dan Sungai Padas di Sabah serta di Batang Ai dan Tanjung Manis di Sarawak dengan peruntukan RM252 juta.

* Peruntukan RM135 juta bagi persediaan prasarana asas menggalakkan petani menceburi bidang bernilai tinggi seperti industri sarang burung walit.

* Melanjutkan galakan potongan cukai pendapatan bagi pelabur dan pengecualian cukai pendapatan bagi syarikat dalam aktiviti pengeluaran bahan makanan sehingga 2015.

* RM85 juta untuk membina kemudahan infrastruktur bagi membolehkan hotel dan pusat peranginan di kawasan pedalaman yang berpotensi menarik pelancong.

* RM50 juta bagi membina beberapa laluan pejalan kaki berbumbung di kawasan lingkaran KLCC-Bukit Bintang.

* Pembangunan pusat peranginan bersepadu eco-nature pertama di dunia bernilai RM3 bilion oleh Nexus Karambunai di Sabah bermula tahun depan.

* Pemansuhan duti import ke atas 300 barangan kegemaran pelancong dan rakyat tempatan pada kadar lima peratus sehingga 30 peratus bagi menjadikan Malaysia destinasi utama membeli-belah di Asia.

* RM119 juta untuk membangunkan penciptaan kandungan tempatan, hosting kandungan tempatan dan pembukaan saluran baru untuk kandungan.

* Pengecualian cukai jualan ke atas semua jenis telefon bimbit.

* RM850 juta bagi menyediakan infrastruktur sokongan untuk mempercepatkan pembangunan koridor dan wilayah.

* RM411 juta untuk melonjak ekonomi ke arah sebuah negara berpendapatan tinggi, aktiviti penyelidikan, pembangunan dan pengkomersilan sebagai landasan peningkatan aktiviti nilai ditambah dalam setiap bidang ekonomi.

* Penubuhan Unit Inovasi Khas (UNIK) di bawah Jabatan Perdana Menteri dengan peruntukan RM71 juta bagi tahun depan untuk mengkomersilkan hasil penemuan R&D oleh universiti dan institusi penyelidikan.

* RM200 juta untuk perolehan hasil kreatif seperti filem, drama dan dokumentari keluaran tempatan yang berkualiti tinggi.

* Kadar cukai perkhidmatan dicadang dinaikkan satu peratus kepada enam peratus untuk menjamin kesejahteraan masa hadapan negara.

* Cukai perkhidmatan juga dicadang dikenakan ke atas perkhidmatan penyiaran TV berbayar.

* Meningkatkan penguatkuasaan dan pengauditan serta memperluaskan liputan ke atas semua pihak yang sepatutnya membayar cukai bagi memantapkan kutipan hasil.

* Menyusun semula dan memperkukuhkan aspek pendidikan dan latihan dengan belanja mengurus RM29.3 bilion untuk Kementerian Pelajaran, RM10.2 bilion (Kementerian Pengajian Tinggi) dan RM627 juta (Kementerian Sumber Manusia).

* Menubuhkan “Talent Corporation” di bawah Jabatan Perdana Menteri pada awal 2011 untuk membangunkan pangkalan data tenaga kerja berkepakaran serta menjalin kerjasama dengan jaringan bakat di seluruh dunia.

* RM212 bilion diperuntukkan bagi Bajet 2011 iaitu 2.8 peratus lebih tinggi berbanding peruntukan 2010.

* Daripada jumlah itu, RM162.8 bilion adalah bagi perbelanjaan mengurus dan RM49.2 bagi perbelanjaan pembangunan.

* Di bawah peruntukan mengurus, RM45.6 bilion adalah bagi emolumen dan RM28.2 bilion bagi perkhidmatan dan bekalan, RM86.4 billion diperuntukkan kepada Pemberian dan Kenakan Bayaran Tetap.

* Sejumlah RM1.4 bilion disediakan untuk pembelian aset dan RM1.2 bilion untuk perbelanjaan lain.

* Bagi peruntukan pembangunan, RM28.3 bilion disediakan bagi sektor ekonomi untuk menampung keperluan infrastruktur, perindustrian serta pertanian dan pembangunan luar bandar.

* Sejumlah RM15.5 bilion diperuntukkan bagi sektor sosial termasuk pendidikan dan latihan, kesihatan, kebajikan, perumahan serta pembangunan masyarakat.

* RM4.4 bilion diperuntukkan bagi pembangunan sektor keselamatan, RM955 juta bagi pentadbiran am dan RM2 bilion untuk simpanan luar jangka.

* Dari segi kutipan hasil Kerajaan Persekutuan bagi 2011, jumlahnya dianggarkan meningkat 2.3 peratus kepada RM165.8 bilion berbanding RM162.1 bilion pada 2010.

* Defisit Kerajaan Persekutuan bagi 2011 dijangka terus berkurangan kepada 5.4 peratus daripada KDNK berbanding 5.6 peratus pada 2010.

* Untuk Kementerian Pelajaran, peruntukan pembangunan sebanyak RM6.4 billion disediakan bagi membina dan menaik taraf sekolah, asrama, kemudahan dan peralatan serta memartabatkan profesion guru.

* RM213 juta lagi dibajet sebagai ganjaran kepada sekolah berprestasi tinggi serta imbuhan kepada Pengetua atau Guru Besar dan Guru Cemerlang.

* Pendaftaran prasekolah akan ditingkatkan dengan sasaran 72 peratus menjelang akhir 2011 melalui penambahan 1,700 kelas, pemantapan kurikulum serta pelantikan 800 guru prasekolah lepasan ijazah.

* RM111 juta diperuntukkan bagi program PERMATA antaranya bagi pembinaan fasa 2 Kompleks Sekolah PERMATA Pintar, membina 32 Pusat Anak PERMATA Negara (PAPN) dan membiayai operasi 52 PAPN yang sudah siap.

* RM250 juta diperuntukkan bagi sekolah bantuan modal agama, sekolah bantuan modal jenis kebangsaan Cina, sekolah kebangsaan Tamil, sekolah bantuan modal mubaligh dan sekolah bantuan kerajaan seluruh negara.

* Kerajaan juga bersetuju membiayai bantuan per kapita untuk sekolah-sekolah agama rakyat rendah dan menengah dengan peruntukan RM95 juta sebagai mengiktiraf pendidikan Islam.

* Bagi menyediakan guru serta tenaga pengajar kompeten dan berkualiti yang dapat membimbing dan mendidik pelajar sekolah dengan sebaiknya, kerajaan menyediakan RM576 juta dalam bentuk biasiswa kepada mereka yang ingin melanjutkan pelajaran.

* Sejumlah RM213 juta diperuntukkan bagi mengangkat tinggi penguasaan Bahasa Malaysia, mempersadakan Bahasa Inggeris dan memperkemaskan kurikulum standard sekolah rendah.

* Kerajaan bersetuju untuk mengambil 375 guru penutur jati antaranya daripada United Kingdom dan Australia untuk meningkatkan lagi pengajaran Bahasa Inggeris.

* Peratusan staf akademik berkelulusan PhD ditambah kepada 75 peratus bagi universiti penyelidikan dan 60 peratus bagi IPTA lain dengan peruntukan RM20 juta.

* Skim Rumah Pertamaku dengan jaminan kerajaan ke atas bayaran pendahuluan 10 peratus bagi harga rumah di bawah RM220,000.

* Menyediakan Skim Pembiayaan Perumahan Kos Rendah untuk pekerja estet oleh BSN.

* Program Bantuan Rumah (12,000 unit) untuk golongan miskin dan miskin tegar dengan peruntukan RM300 juta.

* Mewujudkan “Portal 1Malaysia Pengguna Bijak”.

* Memperkenalkan Program Pengedaran Barang Perlu bagi menyeragamkan harga barangan.

* Memperkenalkan Program Transformasi Kedai Runcit, Bengkel Automotif dan Projek Pasar Komuniti.

* Melancarkan Dana Pencen Swasta.

* Melancarkan Skim Amanah Hartanah Bumiputera bernilai RM1 bilion dan patuh syariat.

* Menyediakan multivitamin untuk pelajar sekolah rendah seluruh negara.

* Meneruskan program subsidi bayaran bil elektrik bagi penggunaan bawah RM20 sebulan.

* Kadar tol di empat lebuh raya milik PLUS Expressway Bhd tidak akan dinaikkan bagi tempoh lima tahun akan datang bermula serta-merta.

* Mengkaji semula had minimum kebankrapan yang pada masa ini berjumlah RM30,000.

* Permohonan PR boleh dilakukan selepas lima tahun.

* Menyediakan empat bas sebagai Klinik Bergerak.

* Merangka Model Baru Pembangunan Orang Asli dan Pribumi.

* Memperkukuh JHEOA dengan mentransformasi kepada Jabatan Kemajuan Orang Asli.



SPG : Apa macam? Puas hati ke bajet kali ni? huhuhuhu

19 comments:

gdoupt_monster71 said...

bagi org bawahan @ org kampung macam aku semua nye macam tahun2 yg lepas...xde beri ape2...yang mungkin aku rase ialah kemungkinan kenaikan harga barang...itu je

S..U..D..@..I..S said...

x lama lagi harga minyak dan rega barang melambung2......

paskal_garuda said...

Bule harga barang naik, tu yang tak best tu..betul kata gdoupt & Sudais...huhuhuhu

Mario said...

bole le...ekeke

dianafisa81 said...

org kampung tak dapat apa2 pun...kemewahan,kecantikan,kemudahan...semuanya utk bandaraya...lrt tu...ntah bilnye mak koi dapat naik...masjid yang cantik kat putrajaya tu..ntah bilanyer bapak koi dapat jemaah kat situ..

paskal_garuda said...

biasalah tu.org yang senang akan terus senang...yang susah akan kekal ditakuk itu kalau tak bersaing dgn yg senang ni...huhuhu..

toyolkiut said...

orang keje gomen blh la rasa insentif blanjawan tu..
orang cam TK ni xde efek ape2 pun..

Bidadari said...

keje kerajaan leh la rasa...swasta tengok je la....

Anonymous said...

betul kata bidadari tu...yg keje swasta ni, telan air lio je la tgk budget ni...

akuvision said...

memintak yang ganti ptk tu lebih telus

akuvision said...

biasalah, bila nak mencapai tahap maju, kerjakan yang area bandar dulu, area kampung ni dilanyaknya tanah penduduk kampung untuk di buat jalan raya. Tang swasta tu kena tanya majikan la kan untuk bajet 2011 nanti

caliph shuriken said...

siap sedia ar x lama lg hrga brg msti naik pnya...

Wanzie said...

Wah merasa juga saguhati tahun.. leh lah wat beli pakai2 sekolah anak2...

http://blok-batu.blogspot.com/ said...

xrau sgt la pasal bajet nie...rsenye lebih krg sme jer tiap2 tahun..hehe..apa pendapat garuda??

Fuziani JSR said...

Seperti yang dijangkakan... tidak mesra rakyat... yang pastinya, harga barang akan melambung-lambung...

paskal_garuda said...

betul tu cik lok-batu...same jer mcm tahun2 lepas...bonus tak dak jugak...huhuhu

akmafaizal said...

adeh..bujet lari lagi adalah..huhu :P

ASSOYFINGER67 said...

manader orang (dalam TV cakap bajet tak elok,tak mesra rakyat....sejak dulu lagi...budget semuanya ok...orang kampung...semuanya ok....huhu....biasaklah...penindasan zaman maju....nenuju negara maju...malas nak fikir nnt bengang...:(

ASSOYFINGER67 said...

Budget tahun nie telah digaul mesra...miahahaha...jadi lempenghttp://4.bp.blogspot.com/__D4rRAK-eMc/TLjci68e2KI/AAAAAAAAATA/LBb3qT770NM/s1600/garuda_bajet_2011.jpeg

Kedudukan Liga Super / Liga Premier Malaysia 2012

Maklumat anda :

IP