Friday, December 17, 2010

Harga Getah Cecah RM14.13 Sekilogram

Lonjakan harga dijangka kekal hingga Jun 2011


Harga getah yang kini melambung sehingga RM14.13 sekilogram (kg), iaitu paling tinggi dalam sejarah dijangka berkekalan sehingga pertengahan tahun depan berikutan kekurangan bekalan getah akibat perubahan cuaca di negara pengeluar utamanya.

Menurut Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA), peningkatan harga getah juga memperlihatkan kecekapan pentadbiran kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Razak dalam menguruskan sektor komoditi seperti getah dan kelapa sawit. Peningkatan itu secara tidak langsung memberi manfaat kepada 350,000 keluarga pekebun kecil getah di seluruh negara.

Garuda difahamkan, dengan harga sekarang, pekebun kecil getah kini boleh memperoleh pendapatan di antara RM1,500 hingga RM2,000 sehektar sebulan. satu angka yang lumayan yang menjadi durian runtuh buat mereka semua. Rezeki tahun baru..

SPG : Lumayanlah penoreh-penoreh kita..jangan boros berbelanja sudahlah.. ;)

14 comments:

Rozuan Ismail said...

mudah2an dapat bantu penoreh getah ye,, jgn ingat penoreh getah miskin..ada yang kaya taw..

AKU DIA DAN VESPA said...

huu.. betol2.. ingat dulu masa getah nek sampai da pekerja-pekerja kerajaan wat part time job jadi penoreh getah..

zulfikar84 said...

nak balik kampung noreh la mcm ni...

MisZ Aien said...

mau noreh getah...tp langsung xpndai.. ngeeeee

Dye Kronniesar said...

alhamdulillahhh.....
tambah rezeki diorang. :)

anamizu said...

semoga bertambah rezeki ^^

Hairil Rizal said...

Ramaila yang balik kampung time hujung minggu utk toreh getah!

Hehehe!

Shira Shafrida said...

jemputlah baca entri baru,
Extreme desire for Shopping Online until I satisfied.. di shirashafrida.blogspot.com

Marhaen Kacak said...

berbudi pada tanah mmg habuanya lumayan... rezeki murah untuk para petani..:)

Hikayat Marhaen Kacak - Blog Info Kesihatan Mata Anda

rieyana ynn said...

singah blog awk jap...;d

eQuRlz said...

tapi harga padi xnaik2 pun..kesian abah eqa..

whitecappuccino said...

cuma skrg musin hujan tak boleh nak menoreh..

dina darwina said...

fuyoo..klu mcm nie nk menoreh getah jgk lah..hahaha

muhamadsufian89 said...

kalau aku ada kebun getah dah aku berhenti dah belajar sekarang ni..haha

Kedudukan Liga Super / Liga Premier Malaysia 2012

Maklumat anda :

IP